Oleh Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin
SUDAH beberapa hari Parlimen kita dibubarkan. Teka-teki tarikh pilihan raya sudah berhenti. Apa yang sedang panas diperkatakan adalah teka-teki siapa calon-calon yang bakal ditempatkan oleh pertubuhan-pertubuhan politik yang akan bertanding.
Ada insan-insan yang membayangkan mimpi indah dan ada juga yang bimbangkan mimpi gundah. Saya tidak ingin memperkatakan tentang nasib mereka, tetapi ingin memperkatakan tentang tangan-tangan yang ingin memilih mereka. Sama ada tangan itu pemimpin tertinggi pertubuhan-pertubuhan politik, atau rakyat yang akan mengundi nanti.
Saya amat tertarik dengan surat Sayidina Abu Bakr al-Siddiq yang mengandungi wasiat tentang calon pilihannya dalam menggantikan beliau yang ketika itu teramat uzur. Beliau meminta Sayidina ‘Uthman menulis untuknya seperti berikut: “Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Inilah apa yang diamanatkan oleh Abu Bakr bin Abi Quhafah pada waktu terakhir kehidupan di dunia dan sedang keluar daripadanya, serta permulaan kehidupannya di akhirat dan sedang masuk ke dalamnya. Di mana ketika seperti ini seorang kafir akan beriman, seorang yang jahat akan yakin, dan seorang pembohong akan bercakap benar. Aku melantik untuk kamu semua selepas aku ini ‘Umar bin al-Khattab.
Dengar dan taatlah kepadanya. Sesungguhnya aku tidak akan melewatkan sebarang kebaikan untuk Allah (keredaan-Nya), Rasul-Nya, agama-Nya, diriku dan kamu semua. Sekiranya dia (Umar) berlaku adil, maka itulah sangkaan dan pengetahuanku mengenainya. Jika dia mengubahnya (kepada tidak adil), maka setiap orang akan menanggung dosa yang telah dilakukannya.
Aku bertujuan untuk kebaikan dan aku tidak pula mengetahui yang ghaib (keadaan masa hadapan). Maka nanti mereka yang zalim akan mengetahui di manakah tempat kesudahan mereka. Wassalam ‘alaikum warahmatullah.” (Ibn Sa‘d, al-Tabaqat al-Kubra, 3/200, Beirut: Dar al-Fikr). Surat ini menggambarkan betapa Sayidina Abu Bakr sedarkan dirinya dan kita semua bahawa soal pemilihan mereka yang akan menguasai urusan rakyat mempunyai kaitan yang amat besar dengan dosa dan pahala dan penghakiman Allah terhadap kita pada hari kiamat kelak.
Maka mereka yang hendak dipilih, hendaklah mereka yang kita yakin akan mampu menegakkan keadilan dan kemaslahatan umat. Jika kita pilih mereka yang berpotensi merosakkan umat, maka itu adalah dosa yang teramat di sisi Tuhan. Juga, calon-calon yang dipilih itu hendaklah sedar bahawa neraka adalah kesudahan buat mereka yang zalim yang gagal menunaikan amanah dan tanggungjawab kepimpinan.
Memilih calon atau mengundi walaupun kelihatannya ringkas sekadar meletakkan nama atau memangkah pada hari pengundian, tetapi kesannya amat besar terhadap masa depan sesebuah negara dan umat. Ia mampu menentukan jatuh bangunnya sesebuah kerajaan, atau keamanan dan kekacauan sebuah masyarakat.
Sebab itu dalam membuat pemilihan calon sama ada kita pemimpin atasan yang membuat penentuan nama-nama yang bakal bertanding atau rakyat bawahan yang akan mengundi, maka hadis berikut patut direnungi: Sabda Nabi s.a.w.: Ada kalanya seseorang kamu berucap dengan sesuatu kalimat yang diredai Allah, padahal dia tidak menyangka ianya akan sampai ke tahap sedemikian, lalu dengannya Allah mencatatkan keredaan untuknya sehingga hari dia bertemu Allah. Ada kalanya seseorang kamu pula berucap dengan sesuatu kalimat yang dimurkai Allah, padahal dia tidak menyangka ia akan sampai tahap sedemikian, lalu dengannya Allah mencatatkan kemurkaan untuknya sehingga hari dia bertemu Allah. (Riwayat Malik dalam Muwata). Demikianlah pemilihan dan pengundian, walaupun bukan ucapan lisan, tetapi ianya ucapan bertulis yang membawa kesan yang teramat besar.
Kepimpinan
Kita begitu gembira apabila media-media kita melapor hasrat kepimpinan pertubuhan-pertubuhan politik untuk memastikan agar calon-calon yang diletakkan berkualiti. Kita harap itu semua menjadi kenyataan, bukan sekadar slogan. Ya, rakyat juga sudah ramai yang bijak dan tahu menilai.
Bukan masa lagi sekadar berbangga dengan jenama parti, sedangkan wakil atau pemimpin yang dilantik tidak mempunyai kualiti yang mampu memastikan survival umat. Kualiti seseorang calon bukan sekadar dilihat pada daerah, atau negeri atau umur atau latar pendidikan semata, ‘muka lama’ atau ‘muka baru’.
Sebaliknya, seperti yang selalu saya sebutkan hendaklah berteraskan al-Quwwah dan al-Amanah seperti diajar al-Quran. Al-Quwwah bermaksud kekuatan yang mewakili kemampuan atau kemahiran atau kecekapan melaksanakan tugas. Sementara al-Amanah adalah nilai takwa atau amanah dalam diri yang memastikan dia tidak akan mungkir terhadap janji dan menyeleweng dari tanggungjawab yang diberikan. Ini seperti yang Allah firmankan (maksudnya): Sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja ialah yang kuat lagi amanah (surah al-Qasas: 26).
Apabila perwakilan Najran datang bertemu Nabi s.a.w. dan meminta baginda menghantar wakil baginda hanya yang amanah yang dapat membimbing mereka. Maka Nabi s.a.w. bersabda: Aku akan mengutuskan bersama kamu seorang lelaki yang amanah, bahkan benar-benar amanah. Maka para sahabat Nabi s.a.w. pun tertunggu-tunggu siapakah yang dipilih.
Lalu baginda bersabda: Bangunlah! Wahai Abu ‘Ubaidah bin al-Jarrah. Lalu Abu ‘Ubaidah pun bangun dan baginda pun bersabda: Inilah orang yang amanah bagi umat ini (riwayat al-Bukhari dan Muslim). Ya, Abu ‘Ubaidah ialah seorang yang terkenal dalam rekodnya sebagai insan Muslim mukmin yang bertegas kepada prinsip dan mengetepikan kepentingan diri.
Dengan rekod itu, dia dicatat dengan ukiran kegemilangan ketika dilantik menjadi gabenor pada zaman pemerintahan ‘Umar bin al-Khattab. Hidup dalam penuh kezuhudan dan menyebarkan keadilan untuk rakyat. Saya kira, saya boleh mewakili suara rakyat jelata – pada umumnya – dalam hal ini; bahawa kita meminta kepada kepimpinan politik agar mengutuskan atau mencalonkan mereka yang bakal memimpin rakyat ini hanyalah yang amanah.
Hanya yang insaf bahawa dia akan dipersoalkan pada hari kiamat kelak tentang tanggungjawab yang akan diserahkan kepadanya. Sabda Nabi s.a.w.: Tidak ada seorang pemimpin yang menguruskan urusan orang Islam, lalu dia tidak bersungguh-sungguh (menunai amanah) dan tidak menasihati mereka, maka dia tidak akan masuk syurga bersama mereka (riwayat Muslim). Dalam riwayat yang lain baginda: Tiada seorang pemimpin pun yang mengendalikan urusan rakyatnya dari kaum Muslimin kemudian dia mati dalam keadaan dia menipu mereka melainkan Allah haramkan baginya syurga (riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Kita tidak meminta ustaz atau syeikh sebagai calon. Ini kerana belum tentu gelaran-gelaran itu menjamin mereka mampu menunaikan amanah. Amanah adalah sikap dan keperibadian yang dapat dilihat dalam kehidupan insan, bukan pada gelaran dan panggilan. Justeru, permintaan kita mengatasi nama dan gelaran tetapi ciri dan kewibawaan.
Saya tidak mahu mempersoalkan ‘muka lama’ atau ‘muka baru’. Kepimpinan bukan macam jamuan makanan yang sekali sekala kita ingin bertukar selera. Bukan tomyam atau sup atau mi bandung. Kepimpinan soal keadilan dan kemampuan menunaikan amanah yang diberikan tanpa penyelewengan.
Jika ‘muka lama’ terbukti mampu membela rakyat bawahan, fakir miskin, menyebarkan kebaikan, menghidupkan suasana yang membawa keredaan Allah dan Rasul-Nya, memajukan minda dan harta, menunaikan tuntutan dunia dan akhirat maka dia layak meneruskannya.
Apa ertinya ‘muka baru’ jika dari awal sudah ada potensi negatif. Namun jika ‘muka lama’ terbukti menyeleweng, tidak amanah, mementingkan diri, melupai tanggungjawab yang diberikan, maka inilah peluang untuk dibarukan ‘muka’ seperti itu. Firman Allah: (maksudnya) Sesungguhnya Allah menyuruh kamu memberikan amanah kepada yang berhak menerimanya dan apabila kamu berhukum di kalangan manusia maka hendaklah kamu berhukum dengan adil.
Sesungguhnya Allah memberikan pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. (Surah an-Nisa’ ayat 58). Sesiapa yang memiliki ciri-ciri yang menjadikannya layak memegang kuasa, maka diberikan kepadanya tanpa bertanya muka lama atau baru. Para al-Khulafak al-Rasyidin memerintah sampai ke akhir hayat. Namun rakyat menangisi kematian mereka sebagai tanda khidmat mereka masih diperlukan. Malangnya di kalangan kita, kadangkala baru berkhidmat beberapa bulan, rakyat menangis kerana khidmat mereka mengundang kesusahan.
Kepakaran
Soal kelayakan, kepakaran dan kecerdikan memang penting bahkan teramat penting. Namun jika tidak diiringi perasaan gerun terhadap amanah jawatan yang diserahkan, maka pelbagai kerosakan dek kecerdikan boleh berlaku. Kita sudah letih dengan berita-berita perbicaraan rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang tidak habis-habis. Umat ini mempunyai tanggungjawab dan kerja yang banyak yang mesti disiapkan. Kita tidak ada cukup masa untuk melayan dan bertungkus lumus dengan laporan-laporan seperti itu.
Misi-misi penting yang ingin dicapai oleh negara tidak akan tercapai jika kelancaran perjalanan kita sentiasa diganggu oleh tangan-tangan yang tidak amanah terhadap peruntukan kuasa yang diberikan kepadanya. Misi-misi penting dan besar negara yang kita laung-laung memerlukan tenaga yang berjiwa besar dan amanah.
Ramai sahabah Nabi s.a.w. yang handal di medan pertempuran. Namun baginda tidak membuat pemilihan secara sembarangan bagi misi-misi penting tertentu. Sebab itu dalam misi Peperangan Khaibar, Nabi s.a.w. menyebut: Aku akan utuskan seorang lelaki yang dia kasihkan Allah dan RasulNya, juga Allah dan Rasul-Nya kasihkan dia. Dia bukan seorang yang akan lari dari medan.
Maka orang ramai pun ternanti-nanti, lalu dilantik ‘Ali dan diserahkan bendera kepadanya (riwayat Ibn Majah, sahih). Pemilihan yang tepat dalam memastikan visi dan misi dapat ditunai adalah penting. Bukan semua yang memakai gelaran hebat seperti Profesor atau Dr. berkemampuan dalam siasah. Kewibawaan politik berbeza antara seorang dengan seorang yang lain. Walaupun soal latar pendidikan itu penting tapi bukan semua yang berpendidikan tinggi itu berkemampuan dalam politik.
Lebih dukacita lagi jika pemilihan dibuat atas simpati hubungan keluarga atau persahabatan semata. Bukan lagi ciri kelayakan dan kewibawaan.
Seperti yang kita tahu bahawa Nabi s.a.w. sayangkan Abu Zar seorang sahabat baginda yang begitu soleh. Namun apabila Abu Zar meminta jawatan, baginda bersabda: Wahai Abu Zar, sesungguhnya aku melihat engkau seorang yang lemah, sesungguhnya aku suka untuk engkau apa aku suka untuk diriku. Maka jangan engkau menjadi ketua ke atas dua orang dan jangan engkau uruskan harta anak yatim. (Riwayat Muslim). Abu Zar bukannya lemah iman, tetapi lemah ciri-ciri kepimpinan. Kalaulah Nabi s.a.w. yang sayangkan Abu Zar tidak melantiknya kerana ciri-ciri yang tidak dimilikinya, apakah kita akan melantik sahabat handai dan kaum keluarga sekalipun tidak layak? Kita mengkhianati amanah.
Seperti yang pernah saya sebutkan, kita ketandusan tokoh-tokoh kepimpinan yang dapat menonjolkan idealisme yang mampu membimbing rakyat sehingga perasaan rakyat begitu terikat dengan perjuangan kepimpinan. Setia tanpa mengharapkan habuan, menyokong dan mendukung cita-cita tanpa mengharapkan ganjaran.
Hal ini tidak boleh berlaku melainkan lahirnya tokoh-tokoh kepimpinan yang dikagumi keperibadiannya dan dirasai keikhlasan. Jelas pula hala perjuangan dan perlaksanaannya. Wajah kepimpinannya bukan taburan harta, tetapi kematangan minda yang mampu menjadikan harta berfungsi dengan saksama dan cemerlang. Slogan-slogan yang dilaungkan bukan retorik, sebaliknya penghayatan yang dibuktikan ia bermula dengan diri sendiri. Jika sekadar janji, ramai yang boleh berjanji pelbagai perkara.
Saya salah seorang dari rakyat biasa yang bukan ahli politik sedang melihat pelbagai gelagat orang pelbagai parti. Ada yang lucu, ada jelas bohongnya, ada yang hasad, ada lebih lajak dari laju, ada mempergunakan nama agama, atau bangsa untuk kepentingan kempen dan pelbagai.
Dari gaya kempen, dapat dikenali watak calon dan partinya. Namun yang perlu diingatkan, pilihan raya bukan musim menghalalkan yang haram sehingga seseorang berasa dia boleh berbohong, atau memaki hamun, menjatuhkan maruah, mencerca orang tanpa batasan syarak, atau menyalahgunakan apa yang dimilikinya dan seumpamanya.
Sabda Nabi s.a.w: Bukan seorang mukmin itu pencerca, atau pelaknat, orang yang bercakap keji dan kesat (riwayat al-Tirmizi, sahih). Jika itulah gelagat buruk sebelum mendapat jawatan, saya cadangkan kita jangan beri undi kepada manusia jenis ini. Itu adalah kedangkalan dan kerendahan budi yang tidak tahu bagaimana mengalurkan buah fikiran secara matang.
The King and U
3 days ago